Як вирішити конфліктну ситуацію у класі?
Як вирішити конфліктну ситуацію у класі?
Година спілкування у 7 класі Великоолександрівського НВК
Класний керівник Козельська І.М.
Тема : Як вирішити конфліктну ситуацію у класі?
Мета: Вчити вмінню вирішувати конфліктні ситуації мирним шляхом, поважати особисте «я» кожної людини, виховувати культуру мовлення та спілкування.
Запис на дошці : Жити – значить мати проблеми.
Вирішувати їх – значить рости інтелектуально.
Дж.Гілфорд, психолог.
1. Вступне слово вчителя.
«Спілкування людей - це найбільша розкіш у світі»- так стверджував відомий французький письменник Антуан де Сент – Екзюпері. Спілкування - нелегкий процес, цьому треба навчитися, а іноді процес може тривати все життя. Ми вчимося спілкуватися один з одним , здобуваючи певний досвід, переживаючи розчарування. І , на жаль, часто ми потрапляємо в неприємні конфліктні ситуації. Чи часто трапляються в нашому житті конфліктні ситуації? Як розпізнати і попередити їх? Про це ми і поговоримо сьогодні.
Бесіда.
- Чи потрапляли ви колись у конфліктну ситуацію?
- Чи були ви учасниками конфлікту?
- Чи зник конфлікт безслідно, чи ви ще довго згадували про нього?
- Хотіли б ви про нього забути?
Хвилинка рольової гри.
1. Сценка «Розірвана книга»
Перерва у школі. Проходячи повз парту однокласника, дівчинка зачепила книгу. Книга упала. Дівчинка пройшла повз і не вибачилася, не підняла книгу.
Хлопчик. Ти що сліпа? Не бачиш, куди йдеш?
Дівчинка. Що тобі треба? Чого причепився?
Хлопчик. Підніми книгу, бо зараз кину твою.
Дівчинка. Ану спробуй.
Хлопець хапає її книгу і кидає її на підлогу. Дівчинка намагається відібрати книгу , після короткої суперечки книга розривається.
Аналіз ситуації за запитаннями:
- Чим може закінчитися подібна сутичка?
- Чи вагома причина для конфлікту?
- Як можна уникнути скандалу?
- В чому помилився кожен з учнів?
- Як би ви вчинили в такій ситуації?
2. Сценка «Дай списати задачу»
Однокласник просить у товариша списати задачу. Той відмовляє.
1. Ти жадібний, я тобі завжди допомагаю, а ти шкодуєш для мене задачу.
2. Сам думай. Я вчора цілий вечір вирішував , трудився, а ти хочеш задарма.
1. Я більше не буду дружити з тобою, і м’яча свого більше не дам , коли після уроків грати будемо.
2. Налякав, я з тобою теж не дружитиму, і не приходь до мене в комп’ютер грати….
Аналіз ситуації за запитаннями:
- Чи можна вважати цю ситуацію конфліктною?
- В чому помилка хлопців?
- Як би ви вчинили в такій ситуації?
- Який вчинок може згладити конфлікт?
3. Виведення формули конфлікту.
Конфлікт складається з :
1. Проблеми.
2. Учасники.
3. Причина для конфлікту (інцидент)
4. Конфліктна ситуація.
Слово вчителя. У психологів існує такий термін «конфліктна особистість». Як би ви визначили риси характеру такої особистості? Після обговорення визначаємо риси конфліктної особистості(«Дерево рішень»)
- Бажання домінувати за будь – яких обставин;
- Бути занадто принциповим;
- Надмірна прямолінійність у висловлюваннях і судженнях;
- Поганий настрій, який виміщається на інших;
- Несправедлива оцінка дій та вчинків інших;
Запитання до класу.
- Чи подобається вам спілкуватися з такими особистостями?
- А чи ви самі не є такими особистостями?
- А вдома у вас виникають конфлікти?
- Хто є найчастіше винуватцем конфлікту?
- Як ви поводитеся, коли відчуваєте, що назріває конфлікт?
- Чи поступаєтесь ви батькам чи друзям , чи відстоюєте власну позицію?
- Чи оптимальна така поведінка? Чому?
Слово вчителя.
Вчені довели, що конфліктна ситуація ніколи не минає безслідно для організму, може привести навіть до стресу. А стрес значно скорочує життя людини. Людина переживає стрес, хвилювання, ,зникає апетит, настрій, . Кілька конфліктів – і життя скорочується. Тож чи варто витрачати його на сварки?
Д.Карнегі говорив : « У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли, то програли. Якщо перемогли, то теж програли,Чому ці слова правильні?
Бо навіть коли ви перемагаєте, то приносите розчарування товаришеві. А це теж неприємно. Тож найкращий спосіб уникати конфліктної ситуації – це уникати її і вирішити її мирним шляхом.