План проведення Тижня гуманітарних наук у Великоолександрівському НВК з 03 березня по 07 березня 2016 року

                                       

Інтелектeлектуальна   мовно – літературна  гра  «ЩО? ДЕ?  КОЛИ?» у  6  класі  Великоолександрівському  НВК

Вчитель  Козельська  Ірина  Миколаївна

 

 

Тема. « Мово українська, гордосте моя!…» 

 

 

Мета. Навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

 Обладнання. Вишивані рушники, хліб, калина, портрет Т.Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна».

 

                                                                      План  проведення  гри

 І. Організаційна частина.

 Оголошення теми та мети 

 

                                   

 

 Вчитель: Знову день почався, діти.

 Всі зібрались на урок.

 Тож пора нам поспішати –

 Кличе в подорож дзвінок.

 Сьогодні в нас, діти, урок незвичайний,

 Хай буде він для нас повчальний.

 Пригадайте найщиріше слово,

 Щоб заграла самоцвітом рідна наша мова.

- Українська мова за своєю милозвучністю посідає одне з перших місць між європейськими. Її красу та співучість визнає весь світ. Немає народу, байдужого до рідної мови, до своєї землі, тієї, на якій ти народився і живеш.

 Мова кожного народу

 Неповторна і - своя.

 В ній гримлять громи в негоду,

 В житі – трелі солов’я.

 На своїй природній мові

 І потоки гомонять.

 Зелен-клени у діброві

 По-кленовому шумлять.

 Солов’їну, барвінкову,

 Колосисту - на віки –

 Українську рідну мову

 В дар дали мені батьки.

 Берегти її, плекати

 Будем всюди й повсякчас,

 Бо ж єдина – так, як мати –

 Мова в кожного із нас.

 - Любі друзі, ми починаємо змагання знавців української мови.  І  літератури.

 Девіз нашого змагання:

 Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.

 Солодке слово перемога нелегко всім дається.

 Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.

 - А епіграфом нашого уроку будуть слова:

 Ніколи не говори: «Я - неук»,

 А завжди кажи «Я - вчуся».

 Тренінг  на удачу:

 Я - учень

 Я - хочу знати

 Я - думаю

 Я - вмію

 Я - знаю 

                                     

 

ІІ. Правила гри

 - Сьогодні ви матимете змогу показати свої:

 1. Знання

 2. Уміння

 3. Навички

 4. Ерудицію

 5. Кмітливість

 

1. КОНКУРС « ЗАКІНЧИ ПРИСЛІВ'Я»  1 варіант

 Що маєш казати -… …………………………………

 Говори мало, слухай багато, а……………………………

 Не хочеш почути поганих слів, …………………………………..

 Умій вчасно сказати і вчасно… …………………………………….

 Краще мовчати, аніж………………………………………………….

 Дав слово - …………………………………………………….

 Шабля ранить голову, а слово -………………………………………………………….

 

 

1. КОНКУРС « ЗАКІНЧИ ПРИСЛІВ'Я» 2  варіант

 

__________________________________________________________

 Від теплого слова і  крига …………………………………………….

 Слово старше за  ……………………………………………………….

 Більше діла - ………………………………………………………………...

 Їж борщ з грибами і ………………………………………………………………

 Дурний язик голові не ………………………………………………………………...

 Довгим язиком тільки… …………………………………………………………………….

 Хто людей  питає , той……………………………………………………………..

                                                       

 

2. КОНКУРС «ДОПИШИ ВІРШИКА»

 

 ЇЖАЧОК

 Ходить лісом їжачок,

 В нього шубка з... …………………

 ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?

 Вночі їй завжди півник сниться.

 Вона не курка, а... ………………………………….

 НА ПРОГУЛЯНКУ

 У неділю на Хрещатик

 Квочка вивела.......................................

 ХТО ТАКА?

 Великі очі й голова.

 Не Колобок це, а...........................................

 РИБАЛКА

 Ярослав на камінь сів,

 Ловить в річці... ……………………………………….

 РОЗУМНИЦЯ

 Має Галя добру звичку

 Класти книги на... ……………………………………………….

 МАЙСТЕР

 Меблі, двері й чобіток

 Ремонтує... …………………………………………………..

 ЛІСОВЕ ТАКСІ

 По дорозі жук повзе,

 На спині листок………………………………………………

 А ЯК У НИХ

 Є ім’я у мене і в сестрички,

 А щеня і котик мають... ……………………………………………………

                                                     

 

3. КОНКУРС «ВІДПОВІДІ У СЛОВАХ»

 

 Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.

 1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?

 2.Що їв касир під час обідньої перерви?

 3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?

 4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?

 5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?

 6.Що побачив мотоцикліст попереду?

 7.Що побачив Карлсон, який спав на даху?

 8. Яку страву любить тракторист?

 9.Хто налякав королеву у лісі?

 10.Що зламав цап об поріг?

 

3. КОНКУРС «ВІДПОВІДІ У СЛОВАХ»

 

 Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.

 1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?

 2.Що їв касир під час обідньої перерви?

 3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?

 4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?

 5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?

 6.Що побачив мотоцикліст попереду?

 7.Що побачив Карлсон, який спав на даху?

 8. Яку страву любить тракторист?

 9.Хто налякав королеву у лісі?

 10.Що зламав цап об поріг?

 

 4. КОНКУРС «ЗАГАДКИ – ЖАРТИ»

 Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ?

 Без чого не буває криниці?

 У який горщик не можна налити води?

 Що буде кішці , коли їй мине сім років?

 Хто найбільшу шапку носить?

 Який рік найкоротший?

 Що робиться з хлібом, коли його ріжеш?  

 Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море?

 Від чого у качки лапи червоні?

 Де є річка без води ?

 Хто бачить свої очі?

 Які алфавіти складаються з шести літер?

 У якому вигуку 100 однакових звуків?

 Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче?

 Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво?

 Що треба, щоб майка злетіла?

                                                      

 

7. Що символізують собою наступні рослини:

 • Троянда

 • Лист пальми  

 • Гілка оливкового дерева

 • Гілка лавра

 • Дуб

 Калина  

 • Плющ

• Береза-

Нарцис -

 

 8. Конкурс капітанів:

1.   Вимов скоро скоромовку:

 • Напекли млинців, назвали кравців, а кравець за млинець та й побіг у танець

 • Коса косить – бруса просить, косар Герасим погострив – клин окосив

 • Бук бундючивсь перед дубом, тряс над дубом бурим чубом. Дуб пригнув до чуба бука - буде букові наука.

 • Сидів горобець на сосні, -- заснув - і упав уві сні. якби не упав уві сні, сидів би він ще на сосні.

2.Крок – ввічливе  слово. Зробити  якомога  більше  кроків ( не  повторювати  слова!!!)

 

                                                

 

 9. Що означає вислів

 • Не ликом шитий  

 • Дати березової каші

 • На сьомому небі

 • Спати без задніх ніг

 • Ніде яблуку впасти

 • Хоч голки збирай

• Як риба в воді

• За холодну воду не візьметься

 • І кінці в воду

 • Рости, як із води

 • Водою не розіллєш

 • Як у воду опущений

 

10. Вікторина

 Назвати одним словом:

 • Відступ у першому рядку тексту (Абзац )

 • Розмова між двома особами ( Діалог )

 • Манера вимовляти слова, звуки під час розмови, декламації ( Дикція )

 • Слова різні за звучанням, близькі за значенням ( Синоніми )

 • Слова з протилежним значенням ( Антоніми )

 • Слова, що однаково звучать, але мають різні значення ( Омоніми )

 • Умовні знаки для секретного письма ( Шифр )

 • Старовинне слово або невживаний тепер мовний зворот ( Архаїзм )

 • Загородження, що заважає вільному проходженню ( Бар’єр )

 • Завіса з тканини на дверях ( Портьєра )

 • Музичний супровід ( Акомпанемент )

 

Заключне слово вчителя. Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!

 Мова наша, мова –

 Мова кольорова,

 В ній гроза травнева

 Й тиша вечорова.

 Мова наша, мова –

 Літ минулих повість,

 Вічно юна мудрість,

 Сива наша совість.

 Ми без тебе, мово,

 Без зерна полова,

 Соняшник без сонця,

 Без птахів діброва.

 Як вогонь у серці,

 Ви несіть в майбутнє

 Невгасиму мову,

 Слово незабутнє!

 - Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!

 - Кожному учаснику нашого уроку-змагання ми даруємо «Абетку побажань».

 « Абетка побажань»

 А – активності творчої.

 Б – безхмарності небесної.

 В – віри розсудливої.

 Г – гумору неміряного.

 Г – ґречності щоденної.

 Д – достатку життєвого.

 Е – економії розумної.

 Є – єдності сімейної.

 Ж – життя безкінечного.

 З – здоров’я безмежного.

 І – імені чистого.

 Ї – їздити на курорти.

 К – кохання доброго.

 Л – людяності Щирої.

 М – мрії здійсненної.

 Н – наснаги професійної.

 О – обрію барвистого.

 П – посмішки чуйної.

 Р – радості всесильної.

 С – спокою літнього.

 Т – теплоти родинної.

 У – успіху великого.

 Ф – фантазії гармонійної.

 Х – хліба цілющого.

 Ц – царини домашньої.

 Ч – чарівності приємної.

 Ш – широти духовної.

 Щ – щастя невичерпного.

 Ю – юності сердечної.

 Я – ясності майбутнього.

                                   

 

 На яке питання не можна відповісти «ні»?

 Чого багато має золото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має ріка?  

 Які два займенники, написані поруч, псують дороги, заважають їздити по дороз і

 Які ключі до неба добираються.

 Якою голкою не пошиєш сорочки?

 У якому місяці люди сплять найменше?

 5. КОНКУРС «СЛОВНИКОВА СКРИНЬКА»

 - Використовуючи літери із запропонованих слів (не повторюючи), скласти їх у нові слова:

 

 МИЛОЗВУЧНІСТЬ – мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли ...

6. Бліц  

• Чого нема у капусті та цибулі, але є в помідорах та огірках ?(Буква «О»)

 • Коли хлопчика можна назвати жіночим ім’ям ? (Коли він полюбляє спати – Соня )

 • У путі не зустрінеш, а у дорозі знайдеш, в океані, озері навіть у болоті побачиш, а в річці ніколи (Буква «О»)

 • Якщо у задуманого слова викинути одну букву, то залишиться одна буква, хоча задумане слово складається з 6ти букв. Що це за слово? («Буквар»)

 • Чому півень стоїть на одній нозі? ( Бо якщо підніме обидві, то впаде)

-  Щоб  стати  козаком, треба  було вірити  в  Христа, Святу  Трійцю  і  ………(Вміти  молитися)

-  У  якій  казці  свійський  птах  виправив  помилку  домашнього  гризуна  і  збагатив  своїх господарів ?    (  Курочка – ряба)

-  Укр.нар. казка, у  якій  домашню  тварину  називають  паном («Пан  Коцький»)