Літературно–музична композиція до 204-річниці з дня народження Т.Г.Шевченка

Дійові   особи: Тарас, Оксана. На сцену виходить хлопець у полотняній сороч­ці, брилі, постолах. Це - Тарас.

Тарас. Мені тринадцятий минало, Я пас ягнята за селом. Чи то так сонечко сіяло, Чи так мені чого було? Мені так любо, любо стало, Неначе в Бога... Сідає на край сцени.

Тарас. Як прийде Оксана, скажу: ти моя зі­ронька.

З'являється дівчинка у вишитій сорочці, боса, на голові стрічка.

Тарас (радіє). Ось Іди, Оксаночко, сюди, щось тобі скажу.

Оксана. Ну, що?

Т а р а с. Та йди ближче.

Оксана. Та я й звідси почую.

Тарас. Знаєш, я кидаю дяка і йду в Лисянку.

О к с а н а. А чого? Не помирили?

 

Тарас. Ні, не те: буду там учитися на маляра,

Оксана. О? Так уже годі на кобзаря - підеш на маляра?

Тарас. Років за два буду маляром!

О к с а н а. А що це таке - маляр?

Тарас. Як що? Що схотів, те й намалював. Схотів - дерево, схотів - хату, а схотів - козака.

О к с а н а. Ти бач! Он воно що!

Тарас. Зароблю грошей - поставлю хату з віконницями. Віконниці розмалюю лілеями або бар­вінками, а на дверях... ех! Козака змалюю на стіні! (Пауза.) Тебе змалюю та й дивитимусь на тебе.

Оксана. (підходить і  дивиться  вдалечінь)Тарасику, поглянь, яка  краса! З  цього  пагорба  видно  все  наше  село. Воно  потопає  у  вишняках   і  мальвах, немов  вишита  шовком  сорочка, а  хати  хоч  і  старенькі, похилені,та  всі  дбайливо   побілені, підведені  глиною. Я так  люблю  наше  село..  А  он ,он , Тарасику,видніється   твоя  хата, поглянь.  Правда  ж  на  маленький  рай  схожа?

Тарас.    Не  називаю  її  раєм, тії  хатиночки  у  гаю

Над  чистим  ставом   край  села.

Мене  там  мати  сповила, і  ,сповиваючи, співала,

Свою  нудьгу  переливала  в  свою  дитину.

В  тім  гаю, у  тій  хатині, у  раю  я  бачив  пекло!

Там  неволя, робота  тяжкая  ніколи  і  помолитись  не  дають.

Там  матір  добрую  мою  ще  молодую  у  могилу

Нужда  та  праця  положили.

А  батько , плачучи  з  дітьми (а  ми  малі  були  і  голі)

Не  витерпів  лихої  долі, помер  на  панщині…

Оксана (підходить ближче, сідає). Важко  тобі живеться  сиротою. Бідний ти, Тарасе, у тебе й сорочка не біла.

Т а р а с. Бачу, давно  бачу… Поки  живі були  матуся, то  й  сорочечку  прала, і  квіточки  по  ній  вишивала. А  тепер  нікому  ні  сорочку  випрати, ні  голівоньку  змити…

Пісня

Оксана.  Тарасику, любий, не  засмучуйся  так. Адже  у  тебе  є  братики  і  сестрички, вони  тебе  люблять , ти  їм  так потрібен.

Тарас.   Знаю. От  лише  заради  них  я  тут  пасу  ягнят, щоб  заробити  їм  грошей.  А  то  б  тільки мене  й  бачили… Утік  би  далеко – далеко, туди , де  немає  панів, де  всі   люди  рівні, мов  рідні  брати,  де  воля!

Оксана. Не  думай  про це. У  селі  всі  тебе  люблять, усі  ладні  тобі  допомогти. Тільки  всі  вони  бідні  кріпаки, які  працюють  від зорі  до  зорі  і  права  ні  на  що  не  мають.

Тарас.  Отож  я  давно  це  бачу.

Село  неначе  погоріло, неначе  люди  подуріли.

Німі  на  панщину  ідуть , і  діточок  своїх  ведуть…

А ти знаєш оту пісню "Ой зійди, зійди, зіронько моя вечірняя"?

 

Оксана (тихенько). Ну, то й що?

Тарас. Зіронька, то це ти!

Оксана. Як це? Прирівняв! Чим же я до неї подібна?

Тарас. Гарна ти! Немає кращої за тебе!

Оксана. На всю Кирилівку?

 Т а р а с. І на всю Кирилівку, і на весь білий світ! Звучить лірична мелодія,

Шевченко (виходить на середину сцени).

Ми вкупочці колись росли,

Маленькими собі любились.

А матері на нас дивились

Та говорили, що колись

Одружимо їх. Не вгадали.

Старі зараннє повмирали,

А ми малими розійшлись

Та вже й не сходились ніколи.